Sunday, February 17, 2019

Maltal veebruaris I

Malta on meie Hiiumaast pindalalt kolm korda väiksem kollakast lubjakivist kaljusaar keset vahemerd, Sitsiiliast 100 kilomeetrit lõuna pool. Kõik vahemaad on lühikesed, pea igast kõrgemast kohast on võimalik ühes või mitmes suunas näha merd. Subjektiivne kaugusetunnetus ent sõltub sellest, kui kiiresti on võimalik jõuda punktist A punkti B. Kõige kiirem automarsruut saare kaguotsast Marsaxlokkist loodeotsa sadamasse Cirkewasse on 34 km ning selle läbimise aeg sõiduautoga on tund. Enamik ühiskondlikku transporti aga liigub suure osa teekonnast umbes nagu Tallinna vanalinna tänavail ikka sikasaka ja silmuseid tehes. Pea pool saarest pealinna Valletta ümbruses on nagu üksainus katkematu linnamaastik. Tegelikult on iga kilomeetri paari raadiuses täiesti omaette nime kandev linn.

 Meie valisime ajutiseks koduks hotelli vanas inglise suvitusasumis, mis hõlmab kahte 'linna'. Koht oli hea, sest  Gawra aadressiga hotellist oli Bugibba bussijaama paarsada meetrit. See bussijaam on lõpp-puntiks mitmetele bussiliinidele, millest kõik ei suundugi pealinna. Vähemalt poolte bussiliiniside lõpp või siis alguspunkt saarel on pealinn Valletta. Õnneks kompaktselt kõik ühes koos, mis võimaldab ümberistumist vajadusel. Nädalane turisti sõidukaart maksab talveperioodil vaid 21 Eurot ning lubab kasutada kõiki bussiliinisid öösel ja päeval kogu põhisaarel ning väiksemal kõrvalsaarel Gozol. Bussid enamasti liiguvad ka graafiku järgi, mis olevat suur edasiminek võrreldes viie aasta taguse ajaga. Suvitushooajal või puhkepäevadel võib siiski olla probleeme vahepeatustest peale mahtumisega. Üht ootamatut marsruudi õgvendamist saime isegi tunda, ilmselt hooajavälise aja tõttu. Kesse hull ikka sinna Gozo saare taga külge punase liivaga rannale talvel kippuma peaks :) Talvel on saart külastada tore, tingimusel et veab ilmadega. Meil vedas, ilm püsis mahe ja vihmata kogu nädala. Öösel 10 kraadi ümber ja päeva maksimumid kuni18 kraadi. Temperatuur muutub kiiresti nii tundide lõikes kui ka sõltuvalt sellest, kui tuultele avatud kohas viibida. Nii õigustas igati kihiline riietus ja kerge päevaretke seljakott. Kui linnasillutiselt eemalduda, siis hindamatud on hästi sisse kantud tugeva tallaga jalatsid. Sidemuresid pole, kodumaise hinnaga kõned ja mobiilne nett. Hea ikka reisida meie Euroopa ühises kodus. Eriti veel riigis, kus inglise keele oskus on valdav. Imetlusväärne hoops, et alla poolemiljonise rahva igapäevase suhtluskeelena on läbi aegade kestnud oma, araabiapäraste sugemetega malta keel.  

Meie lumehangede keskelt nelja lennutunni kaugusele lõuna poole saabununa kohe uudistav pilk ümbrusele. Millised hooajataimed elustavad maapinda palmide ja majade vahel? Kõik platsid, mis inimese range hoole alt kõrvale jäänud, kollendavad rõõmsalt. Just niisama kui Eestimaa kevades. Kuid võilille asendavad erkkollased piimohakad, täienduseks pisut kahvatumad kollased bermuuda jänesekapsad. Neid viimaseid leidub absoluutselt kõikjal, kus pisut pinnast kivipraoski. Siin seal mõned roosad malvaõied ning oma esimesed arglikud õied on avanud ka järgmiseste kuude valitsevad kollase pakkujad jaanikakrad.


Vaba plats Bugibba bussijaama kõrval.

Piimohakas, võimalik, et harilik piimohakas

Bermuuda jänesekapsas, mille lehtrikujulised õied avanevad päikeses Oxalis pes-caprae.

Malva. Selle pildi järgi pole liik päris kindel. Saarel leiduvad malva sylvesteris (mets kassinaeris) ning kõrgem põõsasjas malva arborea  (sünonüüm Cataologue of Life järgi lavatera arborea)
Eesti keeles puis-rõngaslill, kuid hetke ametliku liigituse järgi võiks olla ka puis kassinaeris. 

Kroonjas jaanikakar , Glebionis coronaria, Pilt sellest Maalehe artiklist, autoriks Toivo Niiberg
 Maltat võib oma koduks pidada ka ka värvikam andurjas jaanikakar. Jaanikakarde lehed sobivad salatiks enne taimed õitsemist, õitest on ka teed valmistatud. 

Hea link  Malta looduslike taimede huvilisele: http://www.maltawildplants.com/  ent range keeluga esitada tasuta sealseid pilte ükskõik mis eesmärgil

Esimesel saabumisejärgse päeva lõunaajal sõitsime bussiga saare teisel küljel asuvasse Golden Baysse, mis on üks vähestest liivaga rannakohtadest saarel, populaarne väljasõidukoht ka talvel. 

Rannal töötas restoran ja klaasseintega kohvik, kus pakuti kergeid eineid ning maitsvaid malta küpsetisi.

Viigikaktused ja tüüpilised kivimüürikesed rannale laskuval nõlval

Rannanõlvale rajatud lukshotell paistab igast suunast nagu uhke valge kruiisilaev. Moodsale ehitisele omaselt on ehitise üldkujus domineerivad pehmed kaared. Enamus hooneid saarel on valdavalt kandiliste vormidega lähtuvalt kohalikust ehitusmaterjalist- kandilistest kiviplokkidest. 

Pildi järgi ettepoole suunduv rannakaljude ala on 3 km ulatuses kaitse all ja kannab alates 2007 aastatst nime Il-Majjistral Nature and History Park (looduse ja ajaloo park). See on ainus looduslik rahvuspark Maltal. Väiksemaid rahvuspargi nimelisi alasid  leidub mitmeid. Üks näiteks on - Ta Qali - turismimarsruutide kohustuslikul alal, saare keskel endise Nato sõjaväe territoorioumil kus peale väikese pargi ja metsapuudega istutatud ala paikneb jalgpallistaadion ning angaaridesse rajatud rahvusliku käsitöö keskus.

Olin vaadanud järgi osa jalgrattamarsruudist rahvuspargi alal. Meie sportlikud võimed küll ei oleks lubanud isegi mõelda teekonna jalgrattaga läbimisele, seda enam et tee asukohtagi polnud kohati väga lihtne määrata, kuid jalgsi tasapisi polnud hullu. Järgmises osas  mõned üldvaated ja muidugi võimalikult kõik hetkel õitsevad taimed, mis silma alla sattusid.

2 comments: