Monday, February 6, 2012

Kohtumine kivisöeajastuga

Mida te arvate sellest  õrnade lehelehvikutega "palmialleest". Võib-olla et arvate õigesti - pole see mingi palmiallee, tegemist on ehtsate puukujuliste sõnajalgadega. Minu jaoks oli see suvise reisi oodatuim botaaniline kohtumine.

Ma ei tea, kuidas oli võimalik, et mina veel mõned aastad tagasi olin täiesti rahul kooliaegse tarkusega, et 300 miljonit aastat tagasi katsid maad puukujuliste sõnajalgade metsad, kus uitasid ringi hiidsisalikud. Isegi õpikupilt on meeles. Hiidsisalikud surid teatavasti välja ja üsna loomulik, et koos nendega kadusid ka puukujulised sõnajalad ning tänapäeval kasvavad metsas ja aias vaid nende kauged väikesed sugulased. Huvitav, kas geograafiaõpetaja ise teadis, et kivisöeajastu taimed polegi kõik kivisöeks saanud. No ja siis äkki aastal 2009 oli Kaabuga Mees minemas Austraaliasse ja ma hakkasin uurima, mida huvitavat ta seal näha võiks, kui töökohustustest mingigi aeg üle jääb. Siis lõpuks mu silmad avanesid sõnajalgade osas.Vedaski nii palju, et koju saabudes oli ette näidata lisaks vältimatutele golfiväljaku kängurupiltidele Otway Fly - hiidkõrgete eukalüptide latvadesse rajatud metallist jalutustee vaated ning eriti oodatud pildid  hiidsõnajala-alusmetsast, mis turistlikult taasasustatud suure hulga "nagu elus" elukatega.

Austraalia pildid vääriksid omaette tutvustust, kuid jätkame jalutuskäiku Bali botaanikaaia hooldatud sõnajalametsas.
Vaade paremale, metsaserva. Ka esimeses rindes on näha kaharad sõnajalgtaimed.
Puude all valitseb hämarus. Kõrgemas rindes kasvavad eukalüptid. Õhtu saabudes kohale jõudnud pilved  on muutnud  ümbruse muinasjutuliselt salapäraseks. Sõnajalgadele selline niiskus meeldib.
Sõnajalametsa servas on puhkekoht. Paljudel taimedel on sildid, mõnel ka aiake kaitseks ümber. Ka puukujulise sõnajala lehed avanevad  karvasest spiraalsest nublust, kuid need on märkimisväärselt suuremad kui maarjamaa sugulastel 

4 comments:

  1. Vot sinna ma tahaks ka minna! Fantastiline aed ja loodus ja taimed! Ma siin oma aias õritan ka sõnajalgu kodustada, kasvõi nii meeter x meeter platsilgi. Nd nii salapärased taimed

    ReplyDelete
  2. Salapärased ja pika-pika ajalooga, kui nad vaid jutustada oskaksid. Oh, kui saaks kasvõi ühe sellise siin kodustada! Aga alles ma siin rääkisin arust ja palmidest:D, noh, unistada ju ikka võiks

    ReplyDelete
  3. Nii ilusad ja huvitavad reisikirjeldused, blogger ei lasknud varasemaid kommenteerida. Nii mitmedki Su varasemad postitused panid vaimustusest 6hkama - vaat seal on, mida vaadata! Eriti huvitav oli minu jaoks rohttaimi puudutav, st orhideed:) jt "toataimed"
    Ait2h Sulle reisipiltide eest, loodan veel uusi ja p6nevaid:)

    ReplyDelete
  4. Puusõnajalad kasvavad päris edukalt ka Inglismaa lõunarannikul, mina armusin seal neisse. Ostma siiski ei hakanud, taluvad ainult -8 kraadi. Ja toataimeks hästi ei kõlba, kasvavad kole suureks :D

    ReplyDelete